Hieronder het verslag van de tour van 2009:
Juli 2008; hé collega! Ga je ook mee volgend jaar motortrainen in de Eifel? We gaan met een man of 10 en we hebben er zelfs een naam voor, de Penguin-motor-club........................ Kijkend naar de reeds aangemelde namen ben ik gelijk verkocht. Dit gaat een heeeeeeeeeel gezellig weekend worden! Toch bekruipt me ook een wat ongemakkelijk gevoel, namelijk het feit dat ik sinds het behalen van mijn rijbewijs (1984) een knipperlicht relatie heb met motorrijden en zeker al een jaar of 2 geen motor meer tussen de dijen heb gehad..............
Maart 2009; ik word ruw uit een heerlijke zeil met de boot naar verre oorden-droom gerukt als ik een polo-shirt krijg overhandigd met daarop een logo van een malle motorrijdende pinguin. Het komt ineens wel heel dichtbij dat motorrijden..............
Begin mei 2009, ik surf op het internet op zoek naar een leuke huurmotor tegen eenzelfde prijs en vind een BMW F800ST waarvan ik denk dat ik die wel door de bochten kan duwen.
Een paar dagen voor aanvang van de training haal ik de motor op om alvast wat te wennen en val op weg naar het hoofdkantoor in Rijswijk in de ochtendspits gelijk met de neus in de spreekwoordelijke boter............. 's Nachts heeft het als in geen jaren geonweerd en de ochtendspits is de 5e langste ooit. Ook regent het nog steeds. Ik weet gelijk weer waarom ik m'n motor 2 jaar terug heb verkocht.................. Datzelfde gevoel bekruipt me als ik vrijdagmorgen op weg naar de start van de training in Venlo in de Noordoost polder de kop net door de ochtendmist kan steken en het bij een temperatuur van amper 6 graden verschrikkelijk koud krijg!
Gelukkig is de ontvangst in Venlo erg gezellig en wordt ik gekoppeld aan een zeer divers groepje motorfanaten onder leiding van 'meesteres' Esther. Iedereen ademt motorrijden en het gesprek is direct mooie 'brommer', 'fiets' hier en 'fiets' daar (de mijne staat dan nog thuis in schuur, weegt 7kg en heeft 21 versnellingen).
De eerste dag is voor mij heerlijk inslingeren (om in zeiltermen te spreken) en in de middag kan ik al aardig (maar overdreven) het geleerde (afschuinen en stuur duwen) in de praktijk brengen. Tijdens de speciale oefeningen komt er een krasje op de ziel en de motor als ik tijdens het krappe rondjes draaien bij zeer lage snelheid de motor niet aan de gang weet te houden en we samen zachtjes omvallen. Ook hiermee weet de Moto Sportivo crew raad en geeft prima aanwijzingen om een omgevallen motor weer overeind te krijgen.
Tijd om kennis te maken met het prima hotel, zeer goed eten en de fijne eigenaars Tom en Marlou en de dito bar. Voor ik het weet is het erg gezellig met de collega's en collega 'motormuizen' (zoals ze zichzelf kennelijk plegen te noemen) en later samen met Tom en zijn serveersters is het ineens half vier en de hoogste tijd om bar voor bed te ruilen. Dag 2 is er 1 om niet meer te vergeten! Prachtige natuur, mooie bochten, lekker middageten, prima instructie, 'homme fatale op de motor' en een standje van Esther waardoor ik iets minder 'enthousiast' (of overdreven zullen anderen zeggen) de lijnen ga oefenen wat mijn weggedrag een rustiger aanzien geeft kennelijk........ (maar goed dat er niet wordt gefilmd). Aan het eind van de middag loopt het 'anlege-biertje' door in de avond instructie met prachtige foto's van Marcel, de weer prima maaltijd met een wijntje en aansluitend sterke verhalen aan de bar. Het loopt wederom een klein beetje uit de hand, waarbij 1 van de pinguin poloshirts een hoofdrol krijgt, maar gelukkig lig ik zeker 2 uur eerder als de dag ervoor.
Dag 3 gaat als een kogel, ons groepje is op elkaar ingespeeld (geen verrassende 'moves' meer), Esther laat de teugels vieren, de Harley van Roy brult en ploft (erachter rijdend rij ik diverse malen schaterlachend door de haarspelden), Peter Blaaaaaaaaaaaast en Rob gooit zijn 800GS in alle hoeken en gaten. Prachtdag en ik moet bekennen dat het achterwiel van Esther echt de moeite waard is om achteraan te rijden. De bbq 's avonds is een succes, maar de lange dagen eisen hun tol en de 1 na ander zoekt (relatief) vroeg de kooi op.
Dan de laatste dag, terug naar huis. Op eigen gelegenheid, zonder instructie maar wel via een wederom prachtige Moto Sportivo route 'mag' ik met de grote jongens van de Pinguin club meerijden en hier blijkt dat ik veel heb opgestoken en het best hoge tempo makkelijk kan volgen, tot..................... ik een stuur- en aansluitend kijk-foutje maak als ik een linker bocht uitkomend op de rand van de weg terechtkom en het voorwiel in de berm glijd, waarna de motor en ik volgen en 2 meter lager tot stilstand komen. 2e kras op ziel en motor...... ik mankeer niks en de motor heeft geen structurele schade, maar de motor weer terug op de weg krijgen is een hele hijs!! Jacob en Marcel vdK bedankt voor de hulp! Leren gaat met vallen en opstaan zullen we maar zeggen. Na in Duitsland nog een heerlijk ijsje met 3000 calorieën en in het kielzog van Henk-Jan en Jacob, sla ik bij Epe linksaf en over de overvolle Veluwe en de vliegen-loze (!) dijk Lelystad-Enkhuizen zit ik rond 5 uur moe maar gezond bij lieve vrouw en kinderen. Ik heb genoten.
De volgende dag de motor terug naar de verhuurder die heel professioneel reageert en gewoon een goeie rekening presenteert (waarvan akte).
Dan komt de afgelopen dagen het bijzondere.......... ik ga op zoek naar een schuur of garage en betrap mezelf erop dat ik op internet naar 2e hands motorfietsen aan het kijken ben (!) Zou het 'virus' mij dan ook aansteken? Ga ik straks ook over 'fietsen' en 'brommers' praten?............
Moto Sportivo en in het bijzonder Esther (kijke-kijke) bedankt! Het feit dat het virus mij heeft bereikt is jullie verdienste en mag met een gerust hart een klein wonder worden genoemd!!