Geschiedenis
De bouw van de route begon in 1909 in opdracht van de Franse Touring Club.
In die periode waren de Alpen nog steeds een geïsoleerd gebied van Frankrijk
met zeer slechte verbindingen. De bouw van de route was niet alleen een
bevrijding uit de isolatie voor de bergbewoners, maar ook een kans voor het
opkomende toerisme om dit gebied met zijn grote culturele en natuurlijke
erfgoed te ontdekken. De bouw werd voltooid in 1937 met de opening van de Col
de l'Iseran. Het officiële wegnummer van de route is D902.
De route die wij gaan
rijden is aangepast en dat betekent dat we via Italië ook wat alternatieve
bergpassen doen.
Met behulp van de basis
route (er is veel voor handen), aanbevelingen van Onno en veel knip- en
plakwerk om de dag totalen nog enigszins binnen normale proporties te houden is
er denk ik een mooie route ontstaan. Niet de gebruikelijke maar wel veel
belangrijke passen. Gezien de toch wel redelijke dag afstanden en de tijd die
beschikbaar is zullen wij niet helemaal tot Menton rijden, wel hebben we op de
heen reis wat mooie wegen door de Vogezen en de Jura.
Overnachtingsplekken
zijn met zorg uitgezocht met kennis van de omgeving (Susa en Averieux uit
eerdere vakanties), eerder gebruikte hotels (Onno) en wat nieuwe zoals in
Rupt-sur-Moselle en Les Gets. Een mooie
mix dus om het geheel vloeiend te kunnen laten verlopen.
Route heen zal voor een
ieder gemiddeld 1100 km zijn, dit doen we in 2 dagen. In de Alpen zullen we na
4 dagen 1200 km hebben gereden. De reis terug zal weer 1100 km zijn en kan naar
wens in 1 of 2 dagen gereden worden. Zal van het weer afhangen.
Totaal komen we dus aan
3400 km in 7 of 8 dagen.
Dag 1 zaterdag
18 juni 2016 naar Rupt-sur- Moselle 655
km
Zaterdagmorgen vertrek vanuit Nederland
naar de Vogezen. Relais Benelux Bale in Rupt-sur-Moselle.
Verzamelen om 09:00 bij tankstation Texaco
Liempde West aan de A2 nog voor
Eindhoven.
Vertrek aldaar omstreeks 09:30 om via de
snelweg naar de Vogezen te rijden. Afhankelijk van de omstandigheden kunnen we
beslissen of we het laatste gedeelte tot Rupt-sur-Moselle
binnendoor rijden. Dit is een stuk mooier maar moet passen in de tijd. Beide routes
heb ik in de Garmin.
Dag 2 zondag 19 juni 2016 naar Les Gets 445 km
Zondagmorgen vertrekken we om 8:15 naar Chalet hotel Regina in Les Gets. Een
afwisselende route door de Vogezen (Grand Ballon), een flink stuk snelweg om
afstand te overbruggen en weer een stuk binnendoor door de Jura naar het
toeristische plaatsje Les Gets. Twee
dagen rustig aan om uitgerust te beginnen aan de Route des Grandes Alpes.
Dag 3 maandag 20 juni 2016 Les Gets
naar Moncenisio 302 km
De eerste serieuze col vandaag begint direct na Cluses en is de Colombière
de eerste bergpas hoger dan 1500m. De klim is 16,3 km lang. Over deze afstand,
klimmen we 1108m op een gemiddeld percentage van 6,8%. Het steilste gedeelte in
de buurt van de top is 10,2%.
Col de la Colombière
Net na het verlaten van Le Grand-Bornand passeren we Saint-Jean-de-Sixt,
een authentiek bergdorp met veel kleine boerderijen. Daar verlaten we de D4 en
nemen we de D909 naar het zuiden. Na het passeren van een aantal andere kleine
stadjes, begint de weg weer te klimmen. We zitten nu op de Col des Aravis
(1486m). Op het hoogste punt van de bergpas is er een kleine kapel gewijd aan
Sint-Anne voor de bescherming van de reizigers langs de route.
Col des Aravis
De D909 in de buurt Flumet
In Flumet aangekomen, nemen we de D1212 en volgen de Arly stroomafwaarts
(richting Ugine). Vlak voordat we Ugine bereiken, op het punt waar de rivier en
de D1212 opsplitsten,slaan we linksaf en beginnen uit de vallei te klimmen. In
het dorpje Queige nemen we dan de D925 naar Bourg-Saint-Maurice. Vlak na het
stadje Beaufort beginnen we de beklimming van de Cormet de Roselend (1968m).
Het is een 20,3 km lange klim naar de top met veel van schakelen en
haarspeldbochten, maar het uitzicht is geweldig. Aan de rechterkant zien we het
Roselend stuwmeer.
Het Roselend stuwmeer
Na de top is het een 20-tal km afdalen naar Bourg-Saint-Maurice. Het
wegnummer verandert ook weer naar D902, wat betekent dat we weer op de
originele Route des Grandes Alpes aan het rijden zijn. Neem de tijd en geniet
van de spectaculaire bochten en landschappen.
Cormet de Roselend
Na het verlaten van Bourg-Saint-Maurice vervolgen we onze weg op de D902.
Deze loopt nu langs het nationaal park Vanoise. Het was het eerste Franse
nationale park in 1963.
Nationaal Park Vanoise
Lac Chervril
Na Tignes en het Lac ChevrilTijdens rijden we de Col de l'Iseran. Met zijn
2770m is het de hoogste verharde bergpas in de Alpen. Tijdens de klim passeer
je een aantal galerijen en tunnels, met een maximum stijgingspercentage van
12%. In totaal is de klim is 48 km lang met een gemiddelde helling van 4%.
Wegwijzers op de top van de Col de l'Iseran
15 kilometer na de top van de col bereiken we Bonneval-sur-Arc. Het mooiste
dorp van de hele regio. De authenticiteit die hier is blijven hangen geeft een
prachtig voorbeeld van hoe het leven vroeger was in de Alpen. Traditionele
architectuur, nauwe steegjes en de inrichting het dorpje zijn zeldzame getuigen
van de traditionele Alpijnse levensstijl.
Bonneval-sur-Arc
We vervolgen onze weg en volgen de Arc verder de vallei uit. Zo komen we 20
kilometer later aan in Lanslebourg. Daarna vervolgen we onze weg via de Col de Mont Cenis om in Italie bij onze overnachtingsplek in Moncenisio te
arriveren. Chalet sul Lago.
Dag 4 dinsdag 21 juni 2016 Moncenisio naar Rimplas 354 km
Vanuit Moncenisio via Susa gaan we de mooie Colle delle Finestre op, een
mooie kleine pas eerst door het pas en later een stuk onverhard naar de top, de
afdaling is wel geasfalteerd en gaat via Sestriere weer omhoog naar Col de
Montgenevre om Briancon in Frankrijk te bereiken. Na Briancon gaan we de Col
d’Izoard op.
Via Col de Vars en Col de la Bonette rijden richting Isola 2000, hier
kunnen we de route naar het zuiden afmaken om bij onze overnachtingsplek in
Rimplas te arriveren. Als we bij Isola merken dat we in tijdsnood komen kunnen
we ook beslissen om direct naar Rimplas te rijden, naar de Hostellerie du Randonneur.
Dag 5 woensdag
22 juni 2016 Rimplas naar Arvieux 293 km
Vandaag starten we met een rondje naar het zuidwesten via Col de la
Couillole.
Col de la Couillole
Daarna terug naar Isola om vervolgens via de Col de la Lombarde Italië in te rijden. Nu volgt een prachtig stuk door
de Piëmont met mooie uitzichten om uiteindelijk via de Col d’Agnel Frankrijk in
te rijden. Steven Kruiswijk ging hier onderuit in de Giro in gewonnen positie,
dus pas op! Na de col D’Agnel rijden we door het prachtige natuurpark de Queras
richting de Col D’Izoard om aan de voet
in La Chalp te overnachten in La Ferme
de L’Izoard.
Dag 6 donderdag
23 juni 2016 Arvieux naar le Grand Bornand 263 km
We starten wederom met de
Col d’Izoard op weg naar Briancon, maar nu natuurlijk vanaf de andere kant. Na
Briancon volgen er enkele cols die vooral bekend zijn bij de wielertoeristen.
Eerst de Lauteret, dan de Calibier en vervolgens de Telegraph. ). De Lauteret is uitgesneden door een gletsjer, waardoor
hier geen steile hellingspercentages te vinden zijn. Om deze reden werd de Col
lang gebruikt als verbindingsroute tussen Grenoble en Briançon, en ook voor het
bereiken van Italië door de Alpen. De top van de Lauteret is ook een kruispunt
tussen de D902 en de D1091. Deze Cols worden wel meestal andersom gereden. Wij doen dus de afdaling van
de Col du Galibier richting de Telegraph. Die is 18,1 km lang met een
gemiddelde van 6,9% (hoogteverschil: 1245m). De maximale helling is 10,1% aan
de top (2645m).
Fort du Télégraphe
Op de Col du Télégraphe zien we nog een verdedigingsbolwerk: het Fort du
Télégraphe, ook wel Fort Berwick genoemd. Gelegen op een hoogte van 1.585 m was
hier vroeger een telegraaf ondergebracht om berichten tussen Frankrijk en
Italië te kunnen sturen. Dit verklaart ook de naam van de col. Het fort heeft
twee toegangspoorten met ophaalbruggen. In het fort zijn alle niveauverschillen
overbrugbaar met hellende vlakken om het verplaatsen van artilleriestukken
mogelijk te maken. Het Fort du Télégraphe zag actie in 1940 toen het vuurde op
de binnenvallende Italiaanse troepen met zijn 155mm kanonnen.
Via
diverse andere cols en de col de la Croix Fry (de laatste van deze tocht)
rijden we uiteindelijk Le Grand Bornand in waar we overnachten in Logis La Croix-Saint-Maurice.
Dag 7 vrijdag
24 juni 2016 le Grand Bornand naar huis
1100 km
In 1 of 2 dagen op weg naar
huis.