Totaal aantal pageviews

dinsdag 2 augustus 2016

2016 Routeboek Zomertoer 'Route des Grandes Alpes'


De Route des Grandes Alpes is een 684 kilometer lange route door de Franse Alpen. Deze bergtrip brengt je van het meer van Genève naar de Middellandse Zee en bevat enkele van de hoogste en mooiste bergpassen in Europa.
Geschiedenis
De bouw van de route begon in 1909 in opdracht van de Franse Touring Club. In die periode waren de Alpen nog steeds een geïsoleerd gebied van Frankrijk met zeer slechte verbindingen. De bouw van de route was niet alleen een bevrijding uit de isolatie voor de bergbewoners, maar ook een kans voor het opkomende toerisme om dit gebied met zijn grote culturele en natuurlijke erfgoed te ontdekken. De bouw werd voltooid in 1937 met de opening van de Col de l'Iseran. Het officiële wegnummer van de route is D902.

De route die wij gaan rijden is aangepast en dat betekent dat we via Italië ook wat alternatieve bergpassen doen.

Met behulp van de basis route (er is veel voor handen), aanbevelingen van Onno en veel knip- en plakwerk om de dag totalen nog enigszins binnen normale proporties te houden is er denk ik een mooie route ontstaan. Niet de gebruikelijke maar wel veel belangrijke passen. Gezien de toch wel redelijke dag afstanden en de tijd die beschikbaar is zullen wij niet helemaal tot Menton rijden, wel hebben we op de heen reis wat mooie wegen door de Vogezen en de Jura.

Overnachtingsplekken zijn met zorg uitgezocht met kennis van de omgeving (Susa en Averieux uit eerdere vakanties), eerder gebruikte hotels (Onno) en wat nieuwe zoals in Rupt-sur-Moselle en Les Gets.  Een mooie mix dus om het geheel vloeiend te kunnen laten verlopen.

Route heen zal voor een ieder gemiddeld 1100 km zijn, dit doen we in 2 dagen. In de Alpen zullen we na 4 dagen 1200 km hebben gereden. De reis terug zal weer 1100 km zijn en kan naar wens in 1 of 2 dagen gereden worden. Zal van het weer afhangen.

Totaal komen we dus aan 3400 km in 7 of 8 dagen.



Dag 1  zaterdag 18 juni 2016 naar Rupt-sur- Moselle   655 km

Zaterdagmorgen vertrek vanuit Nederland naar de Vogezen. Relais Benelux Bale in Rupt-sur-Moselle.

Verzamelen om 09:00 bij tankstation Texaco Liempde West aan de A2 nog voor Eindhoven.

Vertrek aldaar omstreeks 09:30 om via de snelweg naar de Vogezen te rijden. Afhankelijk van de omstandigheden kunnen we beslissen of we het laatste gedeelte tot Rupt-sur-Moselle binnendoor rijden. Dit is een stuk mooier maar moet passen in de tijd. Beide routes heb ik in de Garmin.

Dag 2  zondag 19 juni 2016 naar Les Gets   445 km

Zondagmorgen vertrekken we om 8:15 naar Chalet hotel Regina in Les Gets. Een afwisselende route door de Vogezen (Grand Ballon), een flink stuk snelweg om afstand te overbruggen en weer een stuk binnendoor door de Jura naar het toeristische plaatsje Les Gets. Twee dagen rustig aan om uitgerust te beginnen aan de Route des Grandes Alpes.

Dag 3  maandag 20 juni 2016  Les Gets  naar Moncenisio 302 km

De eerste serieuze col vandaag begint direct na Cluses en is de Colombière de eerste bergpas hoger dan 1500m. De klim is 16,3 km lang. Over deze afstand, klimmen we 1108m op een gemiddeld percentage van 6,8%. Het steilste gedeelte in de buurt van de top is 10,2%.

Col de la Colombière
Col de la Colombière

Net na het verlaten van Le Grand-Bornand passeren we Saint-Jean-de-Sixt, een authentiek bergdorp met veel kleine boerderijen. Daar verlaten we de D4 en nemen we de D909 naar het zuiden. Na het passeren van een aantal andere kleine stadjes, begint de weg weer te klimmen. We zitten nu op de Col des Aravis (1486m). Op het hoogste punt van de bergpas is er een kleine kapel gewijd aan Sint-Anne voor de bescherming van de reizigers langs de route.

Col des Aravis
Col des Aravis

road D909
De D909 in de buurt Flumet

In Flumet aangekomen, nemen we de D1212 en volgen de Arly stroomafwaarts (richting Ugine). Vlak voordat we Ugine bereiken, op het punt waar de rivier en de D1212 opsplitsten,slaan we linksaf en beginnen uit de vallei te klimmen. In het dorpje Queige nemen we dan de D925 naar Bourg-Saint-Maurice. Vlak na het stadje Beaufort beginnen we de beklimming van de Cormet de Roselend (1968m). Het is een 20,3 km lange klim naar de top met veel van schakelen en haarspeldbochten, maar het uitzicht is geweldig. Aan de rechterkant zien we het Roselend stuwmeer.

Roselend Reservoir
Het Roselend stuwmeer

Na de top is het een 20-tal km afdalen naar Bourg-Saint-Maurice. Het wegnummer verandert ook weer naar D902, wat betekent dat we weer op de originele Route des Grandes Alpes aan het rijden zijn. Neem de tijd en geniet van de spectaculaire bochten en landschappen.

Cormet de Roselend
Cormet de Roselend

Na het verlaten van Bourg-Saint-Maurice vervolgen we onze weg op de D902. Deze loopt nu langs het nationaal park Vanoise. Het was het eerste Franse nationale park  in 1963.

Vanoise Nationale Park
Nationaal Park Vanoise

Lac Chervril
Lac Chervril

Na Tignes en het Lac ChevrilTijdens rijden we de Col de l'Iseran. Met zijn 2770m is het de hoogste verharde bergpas in de Alpen. Tijdens de klim passeer je een aantal galerijen en tunnels, met een maximum stijgingspercentage van 12%. In totaal is de klim is 48 km lang met een gemiddelde helling van 4%.

Col de l'Iseran
Wegwijzers op de top van de Col de l'Iseran

15 kilometer na de top van de col bereiken we Bonneval-sur-Arc. Het mooiste dorp van de hele regio. De authenticiteit die hier is blijven hangen geeft een prachtig voorbeeld van hoe het leven vroeger was in de Alpen. Traditionele architectuur, nauwe steegjes en de inrichting het dorpje zijn zeldzame getuigen van de traditionele Alpijnse levensstijl.

Bonneval-sur-Arc
Bonneval-sur-Arc

We vervolgen onze weg en volgen de Arc verder de vallei uit. Zo komen we 20 kilometer later aan in Lanslebourg. Daarna vervolgen we onze weg  via de Col de Mont Cenis om in Italie  bij onze overnachtingsplek in Moncenisio te arriveren. Chalet sul Lago.

Dag 4  dinsdag 21 juni 2016  Moncenisio naar Rimplas 354 km

Route des Grandes AlpesVanuit Moncenisio via Susa gaan we de mooie Colle delle Finestre op, een mooie kleine pas eerst door het pas en later een stuk onverhard naar de top, de afdaling is wel geasfalteerd en gaat via Sestriere weer omhoog naar Col de Montgenevre om Briancon in Frankrijk te bereiken. Na Briancon gaan we de Col d’Izoard op.




Via Col de Vars en Col de la Bonette rijden richting Isola 2000, hier kunnen we de route naar het zuiden afmaken om bij onze overnachtingsplek in Rimplas te arriveren. Als we bij Isola merken dat we in tijdsnood komen kunnen we ook beslissen om direct naar Rimplas te rijden, naar de Hostellerie du Randonneur.


Dag 5  woensdag 22 juni 2016 Rimplas naar Arvieux 293 km

Vandaag starten we met een rondje naar het zuidwesten via Col de la Couillole.


Col de la Couillole

Daarna terug naar Isola om vervolgens via de Col de la Lombarde Italië  in te rijden. Nu volgt een prachtig stuk door de Piëmont met mooie uitzichten om uiteindelijk via de Col d’Agnel Frankrijk in te rijden. Steven Kruiswijk ging hier onderuit in de Giro in gewonnen positie, dus pas op! Na de col D’Agnel rijden we door het prachtige natuurpark de Queras  richting de Col D’Izoard om aan de voet in La Chalp te overnachten in La Ferme de L’Izoard.

Dag 6  donderdag 23 juni 2016 Arvieux naar le Grand Bornand 263 km

We starten wederom met de Col d’Izoard op weg naar Briancon, maar nu natuurlijk vanaf de andere kant. Na Briancon volgen er enkele cols die vooral bekend zijn bij de wielertoeristen. Eerst de Lauteret, dan de Calibier en vervolgens de Telegraph. ). De Lauteret  is uitgesneden door een gletsjer, waardoor hier geen steile hellingspercentages te vinden zijn. Om deze reden werd de Col lang gebruikt als verbindingsroute tussen Grenoble en Briançon, en ook voor het bereiken van Italië door de Alpen. De top van de Lauteret is ook een kruispunt tussen de D902 en de D1091. Deze Cols worden wel meestal andersom gereden. Wij doen dus de afdaling van de Col du Galibier richting de Telegraph. Die is 18,1 km lang met een gemiddelde van 6,9% (hoogteverschil: 1245m). De maximale helling is 10,1% aan de top (2645m).


Col du Galibier

Col du Calibier



Fort du Télégraphe

Op de Col du Télégraphe zien we nog een verdedigingsbolwerk: het Fort du Télégraphe, ook wel Fort Berwick genoemd. Gelegen op een hoogte van 1.585 m was hier vroeger een telegraaf ondergebracht om berichten tussen Frankrijk en Italië te kunnen sturen. Dit verklaart ook de naam van de col. Het fort heeft twee toegangspoorten met ophaalbruggen. In het fort zijn alle niveauverschillen overbrugbaar met hellende vlakken om het verplaatsen van artilleriestukken mogelijk te maken. Het Fort du Télégraphe zag actie in 1940 toen het vuurde op de binnenvallende Italiaanse troepen met zijn 155mm kanonnen.

Col de la Madeleine is na enige tijd de volgende bekende col, 25 keer is deze col in de Tour de France opgenomen.



Via diverse andere cols en de col de la Croix Fry (de laatste van deze tocht) rijden we uiteindelijk Le Grand Bornand in waar we overnachten in Logis La Croix-Saint-Maurice.

Dag 7  vrijdag 24 juni 2016 le Grand Bornand naar huis  1100 km

In 1 of 2 dagen op weg naar huis.