Totaal aantal pageviews

dinsdag 2 augustus 2016

Route des grandes Alpes ..... (blijkt) altijd wat, maar nooit saai




Zondag 19 juni, half zeven in de morgen............ met luide ploffen start de Moto Guzzi Griso voor de 1150 kilometer naar Les Gets in de Franse alpen, waar ik die avond de 'mannen' zal ontmoeten die al een dag eerder zijn vertrokken om dezelfde kilometers in 2 etappes via de Vogezen en de Jura te rijden.

Het is donker weer en bij Maastricht begint het te miezeren om vervolgens in de Ardennen over te gaan in gestage regen.  Op de heuvels is het niet veel meer dan een graad of zes en eigenlijk sterf ik het af van de kou.....
Ik doe stints van een uur of anderhalf, van pomp tot pomp.  De Guzzi doet een kilometer of 230 op een tank.
De laatste 300 kilometer gaat 'binnendoor' via Lausanne en oost-om het meer van Geneve naar het begin van de 'route des grandes Alpes' Thonon les Bains.
 


Daarna is het nog een klein stukje naar Les Gets, waar ik rond half zeven s'avonds arriveer na een kleine 12 uur onderweg.  Gemiddelde prima voor elkaar - onderweg 1 bekeuring gescoord (blijkt later). 





Jan, Marcel, Dirk, Gert-jan, Roberto en Joost hebben dan ook al van alles beleefd onderweg.............. onder andere allemaal aangehouden door de Franse Gendarmes voor een 'op klaarlichte dag' alcohol controle..........
Dirk lacht in z'n vuistje.........
 
 
 
Maar geen drank op op dit specifieke tijdstip, dus allemaal 'praatjes' en lachen!


Maandag 20 juni rijden we onze eerste Alpen etappe en daar zitten (hulde aan Jan's motoradventures - onze routeerder!) diverse fantastiese cols tussen met iets-meer-dan fietspad brede asfaltweggetjes.  Prachtige vergezichten, af en toe zicht op de Mont Blanc, hele mooie (stuw) meren en op de hoge cols nog sneeuw langs de kant van de weg.

De linker 2..... Bluesbrothers V2.0




Hieronder in de standaard-pik-volgorde;
Jan Hartman

Joost Wichers

Marcel van de Koolwijk

Gert-jan Kazimier

Dirk Jorritsma






Roberto Peperkamp
































Dat zou een dag later nog blijken..............



In de loop van de middag ontstaat er ergens in de voortrein van de Guzzi een vreemd en verontrustend 'rammeltje'..................  Tijdens een tankstop controleer ik alles wat daar zou kunnen rammelen en vind eigenlijk alleen maar de linker zwevende remschijf, die inderdaad zo 'los' zit dat er van een rammeltje sprake zou kunnen zijn.  Ik maak op het parkeerterrein zonder probleem nog een paar 'noodstops'........... verder rijden dus maar!
Dan tijdens de afdaling van de Col de l'Iseran bij het hard aanremmen van een bocht, hoor ik een verschrikkelijk aanlopend geluid en laat verschrikt de rem los om met de achterrem de bocht te 'redden'..........  Alleen achter remmend haal ik het dal en aldaar zien we dat de linker remklauw nog op 1 reeds losgelopen bout hangt en op de velg aanloopt! Pffffoeeeee



Dat had heel makkelijk heel anders kunnen aflopen........ wat als de klauw in het wiel was geslagen (!)  In de buurt is een werkplaats voor pisten-bullies en in mijn beste Frans vraag ik daar naar een sleutel 13.  De mannen staan op het punt naar huis te gaan, maar zijn nieuwsgierig en willen graag helpen.


Na een half uur zoeken in de boutenbak vinden we geen bout (is fijne draad) en besluiten we 1 bout met Loctite te monteren aan de kant waar het eerst de kracht op komt.  Vanaf nu iets rustiger remmen word het devies..........
Uiteindelijk moe en zeer voldaan arriveren we in ons hotel Chalet-sur-Lago, net over de Frans-Italiaanse grens vlakbij het plaatsje Suza.