Ik doe stints van een uur of anderhalf, van pomp tot pomp. De Guzzi doet een kilometer of 230 op een tank.
De laatste 300 kilometer gaat 'binnendoor' via Lausanne en oost-om het meer van Geneve naar het begin van de 'route des grandes Alpes' Thonon les Bains.
Jan, Marcel, Dirk, Gert-jan, Roberto en Joost hebben dan ook al van alles beleefd onderweg.............. onder andere allemaal aangehouden door de Franse Gendarmes voor een 'op klaarlichte dag' alcohol controle..........
Dirk lacht in z'n vuistje.........
Maar geen drank op op dit specifieke tijdstip, dus allemaal 'praatjes' en lachen!
Maandag 20 juni rijden we onze eerste Alpen etappe en daar zitten (hulde aan Jan's motoradventures - onze routeerder!) diverse fantastiese cols tussen met iets-meer-dan fietspad brede asfaltweggetjes. Prachtige vergezichten, af en toe zicht op de Mont Blanc, hele mooie (stuw) meren en op de hoge cols nog sneeuw langs de kant van de weg.
In de loop van de middag ontstaat er ergens in de voortrein van de Guzzi een vreemd en verontrustend 'rammeltje'.................. Tijdens een tankstop controleer ik alles wat daar zou kunnen rammelen en vind eigenlijk alleen maar de linker zwevende remschijf, die inderdaad zo 'los' zit dat er van een rammeltje sprake zou kunnen zijn. Ik maak op het parkeerterrein zonder probleem nog een paar 'noodstops'........... verder rijden dus maar!
Dan tijdens de afdaling van de Col de l'Iseran bij het hard aanremmen van een bocht, hoor ik een verschrikkelijk aanlopend geluid en laat verschrikt de rem los om met de achterrem de bocht te 'redden'.......... Alleen achter remmend haal ik het dal en aldaar zien we dat de linker remklauw nog op 1 reeds losgelopen bout hangt en op de velg aanloopt! Pffffoeeeee
Maandag 20 juni rijden we onze eerste Alpen etappe en daar zitten (hulde aan Jan's motoradventures - onze routeerder!) diverse fantastiese cols tussen met iets-meer-dan fietspad brede asfaltweggetjes. Prachtige vergezichten, af en toe zicht op de Mont Blanc, hele mooie (stuw) meren en op de hoge cols nog sneeuw langs de kant van de weg.
De linker 2..... Bluesbrothers V2.0 |
Jan Hartman |
Joost Wichers
|
Marcel van de Koolwijk
|
Gert-jan Kazimier
|
Dirk Jorritsma
|
Roberto Peperkamp
|
Dat zou een dag later nog blijken.............. |
In de loop van de middag ontstaat er ergens in de voortrein van de Guzzi een vreemd en verontrustend 'rammeltje'.................. Tijdens een tankstop controleer ik alles wat daar zou kunnen rammelen en vind eigenlijk alleen maar de linker zwevende remschijf, die inderdaad zo 'los' zit dat er van een rammeltje sprake zou kunnen zijn. Ik maak op het parkeerterrein zonder probleem nog een paar 'noodstops'........... verder rijden dus maar!
Dan tijdens de afdaling van de Col de l'Iseran bij het hard aanremmen van een bocht, hoor ik een verschrikkelijk aanlopend geluid en laat verschrikt de rem los om met de achterrem de bocht te 'redden'.......... Alleen achter remmend haal ik het dal en aldaar zien we dat de linker remklauw nog op 1 reeds losgelopen bout hangt en op de velg aanloopt! Pffffoeeeee
Dat had heel makkelijk heel anders kunnen aflopen........ wat als de klauw in het wiel was geslagen (!) In de buurt is een werkplaats voor pisten-bullies en in mijn beste Frans vraag ik daar naar een sleutel 13. De mannen staan op het punt naar huis te gaan, maar zijn nieuwsgierig en willen graag helpen.
Na een half uur zoeken in de boutenbak vinden we geen bout (is fijne draad) en besluiten we 1 bout met Loctite te monteren aan de kant waar het eerst de kracht op komt. Vanaf nu iets rustiger remmen word het devies..........
Uiteindelijk moe en zeer voldaan arriveren we in ons hotel Chalet-sur-Lago, net over de Frans-Italiaanse grens vlakbij het plaatsje Suza.