Onderstaand de wederom geweldige reis-voorbereiding en -beschrijving van Onno voor de aanstaande PMC voorjaarstour van 17 tot 24 mei 2019.
Hopelijk zijn we deze 2019 tour fortuinlijker dan de 2018 tour, waar we binnen 2 dagen al 3 kameraden moesten uitzwaaien om mechanische- en prive redenen................


De bestemming van dit jaar is vaak genoemd, maar is het nooit geworden …… te ver weg, zolang kunnen we niet wegblijven, dan worden mijn banden vierkant op de snelweg ….. wat er ook plotseling gebeurd is, de tegen argumenten zijn plotseling als sneeuw voor de zon verdwenen en we gaan eindelijk naar de Pyreneeën.
OK, we zitten nog steeds vast aan de 7 dagen / 6 overnachtingen regel van de grote 2017 PMC enquête, maar ondanks deze restrictie is er weer een super route samengesteld, waar ook de 10 beste Pyreneeënpassen volgens het blad Motoplus* in zijn opgenomen! Daarnaast ook dit jaar weer bijna elke dag een korte en lange versie van de route en tenslotte zijn er voor de liefhebbers ook nog wat gravelpaden beschikbaar. Wat er dit jaar niet in zit is het "uitje", de tijd is tekort vanwege de lange heen- en terugweg, en anders zou te weinig tijd overblijven om van al die mooie wegen te genieten!
* de teksten in de dag beschrijvingen refererend aan de 10 beste Pyreneeënpassen zijn gedeeltelijk of integraal overgenomen uit het blad Motoplus, Tourspecial 2011.


-Totale lengte van de route: 4175 km (lang) en 3778 km (kort)
-Aantal kilometers snelweg: ca. 2460 km
-Rij tijd volgens Garmin: 59:16 uur (lange route) en 48:56 uur (korte route)
* alles gerekend vanaf de Shell stations bij Breukelen op de A2
Om nog wat variaties in de mogelijkheden van de aanrij-route te hebben en niet in 1 dag 975 kilometer te moeten rijden zijn er 2 'watjes' opties voorgesteld (dag 0), zie hieronder;
![]() |
..... watje ......... |
Optie 1 • Lekkere biefstukken
In de namiddag rijden tot Oudenaarde in België en overnachten in Moriaanshoofd Country Lodge Hotel, Moriaanshoofd 27, 9700 Oudenaarde

Bij de Normandië tour hebben we hier geslapen. Dit hotel heeft prima kamers en een meer dan goed steakrestaurant. Diegenen die hier willen starten dienen de hotel overnachting zelf te regelen. De volgende dag is het nog maar een klein stukje naar de A14 (E17), waarna de route gelijk is aan die van zaterdag, met dien verstande dat het nog maar 755 kilometer is naar ons hotel in Brive-la-Gaillarde.

Optie 2 • Franse cuisine
In de ochtend verzamelen we om 09:00 uur bij Texaco A13 West (net voorbij Delft). Vanaf daar rijden we geheel over de snelweg (752 km) naar ons hotel dichtbij Argenton-sur-Creuse. Hier verblijven we in Hôtel Le Prieuré, Route du Rio 44, 36200 Saint-Marcel. De volgende dag hebben we een mooie route binnendoor 362 km waarbij we vele witte en gele wegen volgen met een "groen" Michelin randje, een garantie voor een fijne rit door een mooi landschap. Ons eindpunt voor zaterdag is Hôtel La Reserve de Brive.

Hôtel Le Prieuré
Route du Rio 44
36200 Saint-Marcel
Frankrijk
Tel. +33 (0)2 54 24 05 19
www.restaurant-leprieure.com
Zoals te verwachten viel van eigenwijze Penguins (!) zal er maar 1 van de geboden opties worden gebruikt en totaal (minstens) 4 variaties gebruikt gaan worden voor het aanrijden naar Brive-la Gaillarde - Frankrijk.
1. Franse cuisine (Optie 2) vertrek vrijdagmorgen - door Jan, Onno, Luc en Michel (~850 + 350km)

2. Oost-langs (vanuit NL via Belgie en Luxemburg naar het zuiden en precies halverwege een hotelletje) vertrek vrijdagmorgen - door Dirk, Gert-Jan, Roberto en Joost. Marcel zal vrijdagmiddag vertrekken en gaat een poging doen deze groep bij te halen (~ 1300km vanuit Friesland = 2 x 650).

3. Onely the Lonely (uit Kassel tot moe en zaterdag de rest) vertrek vrijdagmiddag - door Gerd (~1100km)

4. Le Moulin rouge (met olala stop in Parijs en zaterdag de rest) vertrek vrijdag - door Henk-Jan en Jacob (~600 + 500km).

Als dat maar goed komt............ alletwee een paar baco-tjes erin en........... gaan!

Dag 1 • Bikkel heenreis • Zaterdag 18 mei 2019 • 974 km (de bikkel-aanrij-route die vooralsnog niemand rijd.......)
Vandaag een zware en lange dag met de blik op oneindig. We verzamelen bij Shell station Haarrijn op de A2 (tussen Breukelen en Maarssen). Vanaf hier gaat het via Antwerpen en Lille naar Parijs, waarna we de A10 volgen richting Orléans, Vierzon, Chateauroux en Limoges. Wij verlaten de snelweg bij Brive-la-Gaillarde en rijden vervolgens naar het centrum waar we zullen overnachten bij Hôtel & Restaurant La Reserve de Brive. Dit hotel beschikt ook over een eigen parkeerplaats naast het hotel en heeft een bar en restaurant. Kosten voor een overnachting (€ 48,50,‐p.p.p.n. in een tweepersoonskamer, inclusief ontbijt.

Hôtel La Reserve de Brive
1 place de Lattre de Tassigny
19100 Brive-la-Gaillarde
Tel. +33 (0)555 742 340
www.hotel-reserve-brive.com

Dag 2 • Andorra zondag 19 mei 2019 • kort 424 km of lang 507 km
![]() |
Carcassonne |
De korte route volgt nog ca. 35 km de snelweg om dan bij Pamiers over te gaan in de N20. Deze vlot te berijden weg wordt gevolgd tot aan Mercus, alwaar we even de bergen in duiken om de banden wat op te warmen. Na een mooie afdaling is het nog maar een klein stukje naar de lunchplek, Le Grand Cafe, 1 Avenue Delcassé, 09110, Ax-Les-Thermes. Na de lunch wordt weer de N20 opgedraaid, dit is ook het punt waar de lange route zich weer aansluit. De lange route volgt na Carcassonne de D118, alwaar we bij restaurant Le Rébenty, 117 Route Départementale, 11140 Cailla, gaan lunchen. Vanaf hier wordt het alleen maar mooier en kronkeliger en komen we tenslotte uit bij de Col de Pailheres, nummer 10 uit de Motoplus collen-lijst. Ondanks dat deze weg "slechts" als nummer 10 is geclassificeerd, overtreft deze qua schoonheid en rijplezier nog altijd legio andere passen.

Achter de grensovergang moeten we eerst nog door Pas de la Casa, maar daarna is het zover, de Port D’Envalira ligt voor ons; col nummer 8 uit de Motoplus top 10. De weg is grotendeels driebaans, waardoor je lekker snelle lijnen kunt rijden. Ook na het passeren van de top blijft het karakter van de pas heerlijk overzichtelijk. Diegenen die vandaag de lange route hebben gereden, zullen nu wel behoefte hebben aan een pauze, Refugi Fra Miquel, Port d'Envalira, AD200 Encamp.


Av. Meritxell 87-89 (voetgangersstraat)
Carrer Pau Casals 7 (garage)
AD500 Andorra la Vella, Andorra
Telefoon: +376 877 500
https://www.atiramhotels.com/hoteles/andorra/hotel-centric-atiram/

Dag 3 • Bedevaart maandag 20 mei 2019 • kort 322 km of lang 366 km
Vandaag doen we drie landen aan; Andorra, Spanje en Frankrijk en we gaan we ook nog op bedevaart. Kortom, een drukke dag! Nadat we Andorra hebben verlaten rijden we richting La Seu D’Urgell, om na 6 km rechts af te slaan naar Port del Canto, nummer 6 op de Motorplus collenlijst. Deze pas zou veel hoger op de lijst zijn gekomen als hij ook nog een mooi uitzicht had, maar dat is helaas niet het geval. Maar wat maakt hem dan zo speciaal? Welnu, dat is de bochtenspaghetti, super asphalt...

.......180 graden doordraaiers, snelle bochten en dan ook nog nauwelijks dorpjes. Dit alles zorgt ervoor dat je slijtboutjes na deze pas een stuk korter zijn. Hierna rijden we de C13 en vervolgens de C26 op, waarna weer een mooie pas volgt. Bovenop bij Les Ares, Carretera Port de la Bonaigua, s/n, 25587 Bonaigua, Lérida, hebben we onze koffie-stop. Nu is het nog ca. 50 km naar de Franse grens en de volgende pukkel uit de top 10; Col de Peyresourde.


Na de lunch wordt het tijd voor een klassieker van formaat; Col du Tourmalet, nummer 2 uit de Motoplus top 10. Deze pas heeft alles wat je je maar kunt wensen; hoogte, een fascinerend landschap, en een ongebreideld avontuur. Het begint allemaal nog wat gezapig, maar na het passeren van de betonnen galerij laat de Tourmalet zijn uitdagende kant zien. Het straatoppervlak wordt ruwer en de weg moet zich schikken naar de grillen van een furieus hooggebergte. Op de top is er vlak na het Tour de France gedenkteken een kleine parkeer-plaats; jiffy uit, diep inademen en rustig naar de afgrond lopen…. Voor je ligt dan het ruwe en onherberg-zame gebied dat zo voor het Nieuw Zeeland van Lord of de Rings kan doorgaan. Te midden van dit prachtige landschap slingert zich een smalle eenbaansweg waar men totaal vergeten is rechte stukken aan te leggen. Wanneer we weer in het dal zijn aangekomen, kunnen we bij cafe Les Fleurs, 4 Place de la République, 65400 Argelès-Gazost nog iets drinken en weer een keuze maken;


Hotel Padoue
1, rue Reine Astrid
65100 Lourdes
Tel. +33 (0)5 62 530 700
www.hotelpadoue.fr

Dag 4 •Heen en weer dinsdag 21 mei 2019 •kort 300 km of lang 368 km
Vandaag krijgen we het heen en weer, we steken namelijk vier keer de Frans-Spaanse grens over.

Na het ontbijt in Lourdes vertrekken we over dezelfde weg als we gekomen zijn. Bij Argelès-Gazost slaan we rechts af richting een klassieker uit de tour de France; de Col d’Aubisque. Het meest legendarische verhaal uit de wielergeschiedenis van d'Aubisque is de val van Wim van Est. In de twaalfde etappe op 17 juli van de Ronde van Frankrijk van 1951 nam Van Est teveel risico's bij de afdaling van de Aubisque en stortte 70 meter naar beneden

Hij was vrijwel ongedeerd, maar moest met aan elkaar geknoopte banden uit het ravijn worden getakeld. De uitspraak "Zeventig meter viel ik diep, m'n hart stond stil, maar m'n Pontiac liep!" is bedacht door een medewerkster van de sponsor Pontiac. Ter herinnering aan deze val is in 2003 een plaquette aangebracht op de plek waar Wim van Est uit de bocht schoot.

Na de afdaling gaan we gelijk verder naar de nummer 1 uit de Motoplus top tien, Col du Pourtalet. Ook al is hij niet de hoogste (slechts 1794 m), meer afwisseling in de Pyreneeën vind je niet. Een eerste korte etappe met smalle kronkels, dan wat snellere bochten gevolgd door wilde rotspassages en verfrissende hoogdalen.



Hierna vervolgen we onze weg naar Isaba, waarbij de weg zich onbezorgd de hoogte in kronkelt. Eenmaal daar aangekomen gaan we links af de NA-140 op. Als na de afslag met de NA-2011 de bomen het voor gezien houden, zorgt het uitzicht over de vele Pyreneeëntoppen weer voor een uitstekend humeur. Na een eenzame bocht net onder pashoogte buigt het asfalt richting bergkam om direct uit het zicht te verdwijnen, de top van de Port de Larrau ligt namelijk in een tunnel. Aan het eind daarvan draait de weg strak naar links en is het gedaan met het onbekommerd rijden. Wanneer de grens met Frankrijk bereikt is, wordt de weg hobbelig en ruw. Daarvoor in ruil gooit het landschap echter nog wat kolen op het vuur en word je met de Col de Erroymendi getrakteerd op een tweede pas op dit traject


Hotel Etchemaïté
Le Bourg
64560, Larrau
Tel. +33 5 59 28 61 45
www.logishotels.com

Dag 5 •Pirineos Españoles •woensdag 22 mei 2019 kort 294 km of lang 342 km
We steken vandaag maar één keer de Frans-Spaanse grens over en blijven dan de hele dag in Spanje. Vanuit Larrau volgen we eerst de D26, waarna we rechts af slaan, de D113 op. Deze mooie weg blijven we volgen tot we aankomen bij de kruising van de D132. Hier waren we gisteren ook, en we gaan dan ook voor de tweede keer de Col de La Pierre St. Martin over. Nu slaan we echter 3 km voor Isaba links af de smalle NA-200 op die we blijven volgen door een mooie vallei tot aan het plaatsje Anso. Hier zullen we onze eerst pauze van vandaag hebben bij Bar Aiso, Plaza Domingo Miral, Ansó. Na de pauze moet ook de keuze gemaakt worden voor de korte (groen) of lange route (rood). Het verschil is ca. 53 km (1 uur rijtijd). De korte route volgt de kloof verder in zuidelijk richting, en de lange route neemt eerst een meer westelijke gelegen route naar het zuiden en rijdt dan weer omhoog door de kloof richting Anso, om dan voor dit plaatsje rechts af te slaan de A-176 op en dan weer naar het zuiden te rijden. Kortom, de korte route gaat in een streep naar het zuiden, waar de lange route een "S" maakt. Uiteindelijk komen we allemaal uit bij de afslag naar Santa Cruz de la Seros. Deze mooie kronkelende weg volgen we tot aan de afslag met de HU-V-301, wat een single track is richting Sabinanigo.

Uiteindelijk komen beide routes weer uit op de N-260 richting Puerto de Cotefablo, col nummer 9 uit de Motoplus top tien. Wederom een weg met bochten zonder einde, waarbij het hard werken is: koppelen, schakelen, gas geven en remmen, en dat aan één stuk door. De kwaliteit van het asfalt varieert, maar de grip is verrassend goed.


Parador de Bielsa
Valle de Pineta, s/n 22350 Bielsa
Tel. +34 974501011
www.parador.es

Dag 6 •Afscheid Pyreneeën •donderdag 23 mei 2019 •608 km
We hebben nog een mooie ochtend in de Pyreneeën voor de boeg voordat we afscheid moeten nemen van dit fantastische gebied. We rijden na het ontbijt weer terug in de richting van Bielsa, waarna we verder naar het zuiden rijden en vervolgens links af slaan de fijne en vlot te berijden N-260 op. Op de kruising met de N-230 zit onze eerste stop voor vandaag, Restaurant Ribagorza, CN-230 km 129, 25552 Vilaller.

We overnachten in Campanile Limoges Centre - Gare, niet heel spectaculair, maar wel netjes, en wat ook belangrijk is, ze hebben een parkeergarage! Kosten voor een overnachting op een tweepersoonskamer bedragen €53,40 p.p.p.n (incl. ontbijt, excl. garage). Het hotel ligt ook niet ver van centrum, dus we kunnen daar eten als we willen.

Campanile Limoges Centre - Gare
44 Cours Gay Lussac
87000 Limoges
Tel. +33 5 55 10 70 60
www.campanile.com

![]() |
Hup naar huis!.......................... |
Het zit er weer op. Hopelijk zijn we niet te brak van de vorige avond, want het wordt een lange dag! De afstand van Limoges tot het Shell station bij Breukelen is 870 km, maar het voordeel is dat we een heel weekend hebben om bij te komen...........
See you next time!

-Rijden onder invloed: 0,5 promille maximum
-Maximum snelheid bebouwde kom: 50 km
-Maximum snelheid buiten bebouwde kom: 80 km
-Maximum snelheid autowegen: 130 km
-Verplicht: veiligheidsvestje (liever niet dragen) en handschoenen met CE keur

-Rijden onder invloed: 0,5 promille maximum
-Maximum snelheid bebouwde kom: 50 km
-Maximum snelheid buiten bebouwde kom: 90 km
-Maximum snelheid autowegen: 120 km
-Verplicht: helemaal niets
PMC kleine lettertjes;
Voor de kleine lettertjeshlkjhlkhjkhuilfhuiyuehacjkcVJNuoicurqoihv gjkhjhfnXM?CJpioJENIOXPUHd jknknczx; nuariyVBJkcqDJ'IVUAN;HIZ G;BZ